مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


قرارداد پیمان مدیریت ساختمان
قرارداد پیمان مدیریت ساختمان بین دو طرف که یک طرف کارفرما و طرف دیگر مجری طرح می باشد منعقد میگردد.در این قرارداد مجری طرح دفتر مهندسی دارای مجوز از نظام مهندسی است که یک نفر از مهندسین را بعنوان نماینده معرفی میکند که این فرد در واقع همان مجری و مدیر پروژه میشود.
کاربرد قرارداد پیمان مدیریت ساختمان در مدیریت اجرایی ( مدیریت مالی ، مدیریت اداری )
مدیریت اجرایی کامل کلیه عملیات ساختمانی ( ابنیه و تأسیسات برقی و مکانیکی ) محوطه سازی ، حصار کشی ، تکمیل و تحویل ساختمان به کارفرما میباشد.
از مزایای  قرارداد پیمان مدیریت ساختمان میتوان گفت که مسئولیت کلیه عملیات اجرایی ساختمان ، تعیین پیمانکاران برای هر یک از قسمتهای ساختمان و تنظیم قرارداد و ارائه آن به کارفرما جهت عقد قرارداد با آنها به عهده مدیر است و مجری هماهنگی های لازمه با گروههای تاسیساتی را خود به عهده گرفته است و بیمه و مالیات پرسنل مدیر به عهده مدیر می باشد و غیره.
البته کارفرمایان نیز در مقابل وظایفی دارند که در مفاد قرارداد از آنها یاد شده است.
در کل منعقد کردن قرارداد پیمان مدیریت ساختمان برای کسانی که میخواهند پروژه ساختمانی خود را با اطمینان خاطر شروع کنند و نیز میخواهند در صورت هرگونه اختلاف حق خود را دریافت کنند مناسب می باشد.

برای دریافت فایل این قرارداد  اینجا را کلیک کنید.

  • مشاور حقوقی
  • ۰
  • ۰


چگونگی تنظیم قرارداد اجاره واحدهای مسکونی و نحوه تخلیه آنها
یکی از قراردادهایی که اشخاص در جامعه تنظیم می کنند قرارداد اجاره است که قوانین مربوط به آن هر از چندگاهی دچار تغییر و تحولات اساسی شده که در این مختصر به آخرین مقررات مربوطه و نحوه تنظیم قرارداد اجاره مطابق با آن و راه های پیشگیری از بروز اختلاف و در صورت وقوع اختلاف نحوه مراجعه به دستگاه قضایی می پردازیم. اما قبل از بررسی قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 26/5/1376 تعریف قانونی اجاره و بعضی کلمات حقوقی به زبان ساده را ارایه می کنیم.
تعریف اجاره
اجاره عقدی است که برابر آن اجاره کننده مالک منافع عین مال موضوع اجاره می شود. اجاره ممکن است نسبت به اشیاء مانند اتومبیل، خانه یا حیوان یا انسان باشد مانند آنکه شخصی بخواهد از منزل دیگری استفاده کند و آن را برای مدتی اجاره نماید.
مستاجر: اجاره کننده
موجر: اجاره دهنده
عین مستاجر: مورد اجاره
مال الاجاره: اجاره بها
اجرت المثل: اجرت و بهائی که برای یک کالا یا خدمات بر مبنای قیمت کالا یا خدمات مشابه آن تعیین می شود بدون آنکه طرفین قرارداد از قبل برای آن توافقی کرده باشند. اجرت المثل در مقابل اجرت المسمی یعنی اجرت توافق شده قرار می گیرد.
20 نکته در مورد اجاره اماکن مسکونی
1- در اجاره مسکن باید مدت اجاره معین باشد والا اجاره باطل است. معمولاً مدت اجاره ها یکسال تعیین می شود. مدت اجاره از روزی شروع می شود که بین موجر و مستاجر توافق شود. و اگر در ابتدای مدت ذکر نشود از زمان انعقاد قرارداد محسوب خواهد شد.

2- لازم نیست که موجر مالک عین مستاجره باشد ولی باید مالک منافع آن باشد. پس اگر شخصی خانه ای را از دیگری اجاره کرد چون مالک منافع آن است قادر به انتقال منافع در مدت اجاره به دیگری است، مگر آنکه در قرارداد اجاره خلاف آن شرط شده باشد.
3- اگر بعد از قرارداد معلوم شود که عین مستاجره در حال اجاره معیوب بوده مستاجر حق فسخ دارد. البته اگر موجر رفع عیب کند به نحوی که به مستاجر ضرری وارد نشود مستاجر حق فسخ نخواهد داشت. اگر عیب در مدت استفاده از موارد اجاره حادث گردد مستاجر نسبت به بقیه مدت اجاره حق فسخ خواهد داشت.
4- موجر نمی تواند در مدت اجاره در عین مستاجره تغییر دهد که با استفاده مستاجر از آن در تعارض باشد و اگر مورد اجاره نیاز به تعمیراتی داشته باشد که تاخیر در آن موجب ضرر به موجر شود مستاجر نمی تواند مانع این تعمیرات گردد حتی اگر این امر مانع استفاده او از مورد اجاره شود. در این حالت مستاجر می تواند از حق فسخ استفاده کند.
5- تعمیرات و کلیه مخارجی که در مورد اجاره برای امکان بهره برداری از آن لازم است بر عهده مالک می باشد مگر آنکه در اجاره نامه خلاف آن قید شود و نیز پرداخت هزینه های مربوط به اسباب و لوازمی که برای استفاده از مورد اجاره ضرری است بر عهده مالک می باشد مانند نصب آبگرمکن یا شوفاژ و...
6- اگر مستاجر خارج از حدود متعارف از مورد اجاره بهره برداری کند و موجر نتواند مانع او از این امر شود حق فسخ برای موجر بوجود می آید. برای مثال به جای استفاده و مصرف خانگی از برق، مصرف صنعتی از برق داشته باشد.
7- مستاجر باید در زمانهای تعیین شده در قرارداد اجاره بها را پرداخت کند و در مقابل از موجر رسید دریافت کند.
8- اگر مستاجر از مورد اجاره در غیر موردی که در اجاره آمده استفاده کند موجر حق فسخ اجاره را خواهد داشت. برای مثال در قرارداد اجاره آمده که این امکان برای استفاده مسکونی به اجاره داده می شود ولی مستاجر از آن استفاده تجاری کند.
9-عقد اجاره به محض انقضاء مدت اجاره پایان می یابد و اگر بعد از پایان مدت اجاره مستاجر آن را در تصرف خود نگهدارد باید به موجب اجاره بهایی که معادل اجاره بها مکانی شبیه آن است بپردازد حتی اگر از آن استفاده نکند.
10- عقد اجاره با فوت موجر یا مستاجر باطل نمی شود. اما اگر موجر تنها تا زمان حیات خود مالک منافع مورد اجاره باشد با فوت او اجاره باطل خواهد شد و نیز اگر در قرارداد اجاره مباشرت مستاجر در استفاده از مورد اجاره شرط شود با فوت مستاجر عقد اجاره باطل می شود.
11- اگر مستاجر مورد اجاره را به دیگری اجاره دهد اجاره باطل یا فسخ نمی شود مگر آنکه موجر در قرارداد اجاره برای خود به هنگام تحقق این امر حق فسخ را شرط کرده باشد.
12- اگر مستاجر بدون اجازه موجر در مورد اجاره تعمیراتی کند حق مطالبه آن را از موجر ندارد.
13- اگر مستاجر بدون اجازه موجر در خانه یا زمینی که اجاره کرده ساخت و ساز کند یا درختی بکارد موجر حق دارد که آن را از بین ببرد و اگر در اثر این عمل نقصی به بنا یا زمین مورد اجاره وارد شود بر عهده مستاجر خواهد بود.
14- تنظیم قرارداد اجاره هم به صورت عادی و هم رسمی ممکن است. معمولاً اشخاص بصورت عادی در آژانس های مسکن مبادرت به تنظیم قرارداد می کنند. باید توجه داشت که اولاً برای تنظیم قرارداد اجاره به صورت عادی حتماً دو نفر به عنوان گواه ذیل سند اجاره را امضاء کنند تا طرفین از مزایای قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 بهره مند شوند. ثانیا صرف تنظیم قرارداد در فرم های چاپی یا تایپ مفاد قرارداد موجب رسمی شدن آن نمی شود و تاثیری در ماهیت آن ندارد.
15- قراردادهای عادی اجاره باید با قید مدت اجاره در دو نسخه تنظیم شود و به امضاء موجر و مستاجر برسد و به وسیله دو نفر افراد مورد اعتماد طرفین به گواهی برسد. هرگاه موجر یا مستاجر به نمایندگی از دیگری قرارداد تنظیم کند باید توجه داشت شخصی که خود را به عنوان نماینده معرفی می کند دلیل نمایندگی او باید به رویت طرف مقابل رسیده و پیوست قرارداد شود. پس اگر کسی خود را وکیل همسرش به عنوان موجر معرفی می کند باید وکالت نامه رسمی مبنی بر وکالت در انعقاد عقد اجاره از سوی او را ارایه دهد.
16- پس از پایان مدت اجاره اگر مستاجر از تخلیه مورد اجاره امتناع کند به درخواست موجر تخلیه صورت خواهد گرفت. برای تخلیه اگر سند عادی باشد باید نکات زیر رعایت شود.
- درخواست برای تخلیه مشتمل بر نام و نام خانوادگی و محل اقامت مستاجر و مشخصات عین مستاجره و مشخصات و تاریخ سند اجاره و کپی برابر اصل شده قرارداد اجاره و کپی برابر اصل شده سند مالکیت ملک،
- ابطال تمبر به مبلغ 5000 ریال به درخواست نامه تخلیه
نمونه درخواست
احتراماً، اینجانب.... فرزند.... مقیم..... یک باب منزل مسکونی را واقع در خیابان...... به پلاک ثبتی.....به موجب قرارداد عادی اجاره مورخ...... به آقای...... فرزند...... از تاریخ..... لغایت...... به اجاره دادم. اکنون با توجه به تاریخ پایان مدت اجاره و عدم تخلیه عین مستاجره تقاضای تخلیه آن را مطابق قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 دارم. کپی مصدق سند مالکیت و سند اجاره پیوست می باشد.
17- رئیس حوزه قضایی یا دادگاهی که به درخواست رسیدگی می کنند با احراز مالکیت یا ذینفع بودن موجر دستور تخلیه را صادر خواهد کرد. پس از ابلاغ این دستور توسط مامورین به مستاجر، او مکلف است ظرف 3 روز پس از ابلاغ دستور دادگاه نسبت به تخلیه اقدام کند.
18- اگر موجر مبلغی به عنوان ودیعه یا تضمین یا قرض الحسنه و... از مستاجر دریافت کرده باشد تخلیه و تحویل مورد اجاره، موکول به استرداد آن سند یا وجه به مستاجر می باشد.
19- اگر سند اجاره رسمی باشد برای تخلیه مورد اجاره درخواست صدور اجرائیه از دفترخانه ای که قرارداد اجاره را تنظیم کرده به عمل می آید و دفترخانه پس از احراز هویت و صلاحیت موجر اوراق اجرائیه را ظرف 24 ساعت و در سه نسخه با قید تخلیه محل مورد اجاره به دایره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد و املاک محل می فرستد و اداره ثبت ظرف 24 ساعت نسبت به تشکیل پرونده و صدور ابلاغ و تخلیه به مامور اقدام می کند و مامور اجرا نیز مکلف است ظرف 48 ساعت اجرائیه را به مستاجر ابلاغ و مستاجر ظرف 3 روز از تاریخ ابلاغ نسبت به تخلیه اقدام نماید.
20- اگر موجر مدعی ورود خسارت به مورد اجاره از سوی مستاجر یا عدم پرداخت اجاره بها یا بدهی شارژ و... باشد نمی تواند راساً نسبت به برداشت این مبلغ از ودیعه ای که نزد اوست اقدام کند بلکه می تواندبرای رسیدن به حق خود به دادگاه مراجعه و با تقدیم دادخواست مطالبه ضرر و زیان به میزان مورد ادعا به دایره اجرا دستور تخلیه ارایه کند. در این صورت دایره اجرای دستور تخلیه از تسلیم مبلغ ودیعه به مستاجر به همان میزان خودداری می کند و پس از صدور رای دادگاه و کسر مطالبات موجر اقدام به رد آن به مستاجر خواهد کرد.

منبع: vakil.net

  • مشاور حقوقی
  • ۰
  • ۰


اگر شما جزو اقشار مستاجر جامعه هستید، می‌دانید که برای اجاره خانه جدید باید گام‌های زیادی بردارید و از پیچ و خم‌های زیادی عبور کنید.
پیدا کردن خانه جدید و بستن قرارداد تنها قدم اول این راه پر پیچ و خم است. از چه مدت قبل از اجاره خانه جدید باید موضوع تخلیه را با موجر قدیمی‌ خود در میان بگذارید؟ ودیعه خود را چه زمانی از موجر قدیمی‌ خود پس بگیرید و به موجر جدید دهید؟ مقدار دقیق کمیسیون چقدر است؟ برای اسباب‌کشی چه نکاتی را باید رعایت کرد و آیا استفاده از موسساتی که لوازم را بسته بندی می‌کنند به صرفه است؟
نظافت، رنگ کردن و سایر اقدامات خانه اجاره‌ای جدید را به چه صورت باید انجام داد؟ اینها سوالاتی است که ذهن شما را برای اجاره خانه جدید و تخلیه خانه قبلی مشغول می کند.
قدم اول، تخلیه خانه قبلی
اجاره‌نشین‌ها برای آنکه خانه جدید خود را اجاره کنند باید قدم‌های زیادی را بردارند
قبل از هر کاری باید با موجر قبلی خود موضوع تخلیه را در میان بگذارید تا مالک پول ودیعه شما را آماده کند. معمولا یک ماه قبل از اتمام موعد قرار داد باید تصمیم خود را با مالک در میان بگذارید.
اگر مالک با تصمیم شما موافق بود که هیچ اما بسیاری از مالکان عنوان می‌کنند که باید مستاجر جدید پیدا شود تا پول ودیعه را از آن فرد بگیرند و به شما بدهند. بنابراین در بسیاری از او‌قات باید خود را آماده کنید که پول ودیعه خود را ممکن است 10 روز تا یک ماه بعد از تخلیه دریافت کنید. اگر مهلت قرارداد تمام شده باشد می‌توان از اهرم‌های فشاری مانند شورای حل اختلاف استفاده کرد. اما به دلیل طولانی بودن مراحل اداری بسیاری از مستاجران و موجران ترجیح می‌دهند به صورت توافقی مشکل را حل کنند.
اگر مالک خانه پس دادن ودیعه شما را منوط به پیدا کردن مستاجر جدید کرده، خود شما می‌توانید اقدام به پیدا کردن مستاجر کنید. شما ممکن است هنوز خانه قدیمی‌ خود را تخلیه نکرده باشید و بخواهید برای اجاره خانه جدید پای قرارداد‌ بروید و ودیعه را پرداخت کنید. در این طور مواقع به طور معمول موجر قدیمی‌ شما یک دوم یا یک سوم ودیعه شما را پرداخت می‌کند و می‌توانید آن مبلغ را به عنوان پیش پرداخت به موجر جدید پرد‌اخت کنید. زمانی که خانه را تخلیه کردید و خیال موجر راحت شد، بقیه پول را می‌گیرید و قبل از اسباب‌کشی آن را به موجر جدیدتان پرداخت می‌کنید.
قدم دوم؛ تنظیم قرارداد
قرارداد یعنی پیش بینی آینده و قرارداد خوب آن است که طرفین تمامی زوایای رابطه یی را که می خواهند ایجاد کنند یا به آن خاتمه بدهند، پیشاپیش مشخص کرده باشند. متاسفانه هنگام عقد قرارداد هیچ علاقه یی نداریم که از راهنمایی و دانش اشخاص آگاه در انعقاد قرارداد استفاده کنیم یا دست کم خودمان چندان زحمت نمی کشیم تا با آینده نگری قراردادی را منعقد کنیم. بسیار متاسفم و عذرخواه از ذکر اینکه بعضی از مردم معتقدند «مشاور حرف مفت می زند اما مفتی حرف نمی زند»
در بنگاه های معاملات املاک برای انعقاد قرارداد فرم های چاپی وجود دارد اما برای اختتام قرارداد و تصفیه روابط طرفین هیچ گونه متنی وجود ندارد. معمولاً در پشت نسخ قرارداد بنگاهدار می نویسد؛ «مبلغ... ودیعه قرض الحسنه در تاریخ... از موجر به نام... به مستاجر... نقداً پرداخت شد و مستاجر هیچ گونه طلبی ندارد.» هرگز تا مبلغ ودیعه به دست تان نرسیده است، این گونه ننویسید.مخصوصاً اگر قرار است تمام یا بخشی از مبلغ ودیعه نزد کسی بماند. با این نوشته شما اقرار می کنید که پول تان را کاملاً دریافت کرده اید و هیچ طلبی ندارید در صورتی که پول شما در گاوصندوق شخص دیگری است،توصیه می شود دست کم به نحو ذیل قراردادی نوشته شود؛در تاریخ... موجر و مستاجر به ترتیب ذیل توافق کردند. موجر... مبلغ ودیعه قرض الحسنه را طی چک شماره... بانک... به تاریخ... یا طی چک های مسافرتی به شماره... صادرشده از بانک شعبه... به تاریخ... یا نقداً به طور کامل پرداخت کرد / نکرد. باقیمانده مبلغ... در تاریخ... پس از تخلیه کامل ملک و تسلیم کلید آن به مالک / بنگاه معاملات املاک / رئیس شورای حل اختلاف محله... پس از کسر مبلغ... علی الحساب برای پرداخت بهای آب، برق، تلفن و گاز پرداخت خواهد شد. مستاجر موظف و مکلف است که در تاریخ... ساعت... ملک را تخلیه کند و کلید آن را به مالک / بنگاه معاملات املاک / رئیس شورای حل اختلاف محله... با اخذ رسید تسلیم کند.ملک مذکور در تاریخ... به رویت مالک رسیده است و هیچ گونه اعتراضی به نحوه تصرف مستاجر در ملک خود ندارد و با امضای این قرارداد اعتراف و اقرار کرد که تمام طلب خودش را بابت تمام اجاره بهای مذکور در قرارداد کاملاً دریافت کرده است و مستاجر هیچ گونه بدهی به وی ندارد و مالک هیچ گونه ادعایی علیه مستاجر ندارد. مستاجر با امضای این قرارداد اقرار و اعتراف کرد که هیچ گونه ادعایی علیه موجر ندارد.
به یاد داشته باشید اگر از طرف مقابل چک مسافرتی می گیرید حتماً شماره های آن را در قرارداد یادداشت کنید.
مستاجر حق دارد لاشه قرارداد خودش را پس از «قرارداد تخلیه» که اصطلاحاً بنگاهداران و مالکان آن را به غلط «فسخ» می خوانند برای خودش نگه دارد. وقتی مدت قرارداد منقضی شده است فسخ هیچ معنایی ندارد. پس بنگاهدار نباید برای پرداختن مبلغ قرض الحسنه که معمولاً به امانت نزد وی تا زمان تخلیه گذاشته می شود لاشه قرارداد را مطالبه کند. بهتر است قرارداد تخلیه را در پشت (ظهر) قرارداد اجاره ننویسید.
پس از عقد قرارداد اگر در ملک اشکالاتی هست بلافاصله آن را به مالک اطلاع دهید.
به یاد داشته باشید سکوت شما به منزله این است که در ملک هیچ اشکالی وجود ندارد و شما آن را صحیح و سالم تحویل گرفته اید و این توقع هست که در پایان مدت قرارداد آن را صحیح و سالم تحویل بدهید.
به یاد داشته باشید که مستاجر امین است و باید دلسوزانه از ملک استیفای منفعت کند و دخل و تصرفی غیرمتعارف در ملک نکند.
به یاد داشته باشید ملک تخلیه شده دردسرهای کمتری دارد. اگر ملکی را انتخاب کردید که شخصی دیگر در آن سکونت دارد و با ورود شما و بعد از پس گرفتن ودیعه ای که به مالک پرداخته است وی ملک را تخلیه خواهد کرد؛ هرگز و بدون اجازه مالک برای تسریع و تسهیل کار خودتان باقیمانده ودیعه را به مستاجر یا متصرف قبلی که مدعی حقی است، نپردازید.
به یاد داشته باشید شما با مالک طرف هستید نه با مستاجر قبلی. اگر بدون اجازه و موافقت قبلی مالک که بهتر است حتماً کتبی باشد به مستاجر یا متصرف قبلی چیزی بپردازید و مالک اجازه ندهد، در مقابل مالک هنوز مدیون هستید و برای باز پس گرفتن آن باید به مستاجر یا متصرف قبلی مراجعه کنید. در این صورت به زحمت خواهید افتاد. اگر اختلاف بالا بگیرد ممکن است مجبور شوید راهی دادگستری شوید.
برای پرداخت هزینه های ساختمان از مدیر ساختمان بخواهید رسید دریافت مبلغی را که طلب کرده است به شما بدهد تا خدای نکرده در پایان مدت قرارداد با این ادعا روبه رو نشوید که هزینه های مشترک ساختمان را نپرداخته اید.

مسلما مقدار کمیسیون مهم‌ترین دغدغه همه افراد است. طبق قانون یک چهارم از مبلغ اجاره سهم کمیسیون مشاوران املاک است که از هر طرف معامله دریافت می‌شود. حواس‌تان باشد که برخی مشاوران املاک به صورت غیرقانونی یک دوم یا یک سوم اجاره را از طرفین دریافت می‌کنند و در برخی مواقع حتی برخی آژانس‌های بالا شهر یک اجاره کامل را نیز به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند.
توافقاتی مانند زمان تخلیه، میزان جریمه دیر کرد، تضمین های تخلیه و اجاره، پرداخت هزینه های مختلف خانه و ... همگی در زمان عقد قرارداد حاصل می شوند و یک توافق غیرمنطقی می تواند یک سال تمام با اعصاب شما بازی کند.
قدم سوم، جریمه دیرکرد
1- قراردادهای قدیمی که با نام سربرگ در اختیار مشاوران املاک قرار گرفته بود دارای برخی کاستی ها و نواقصی بود که باعث می شد اختلافاتی بین موجران و مستاجران به وجود آید. در قراردادهای جدید بسیاری از نواقص برطرف شده و خیال طرفین معامله راحت تر است. در متن قرارداد جای اجرت المثل ایام تصرف یا همان جریمه دیرکرد خالی است و با یک فرمول ساده محاسبه و در قرارداد نوشته می شود.
2- قبل از هر چیز بهتر است به تشریح مفهوم اجرت المثل ایام تصرف بپردازیم. این بند مربوط به هر طرف قرارداد است و نشان دهنده میزان جریمه دیرکرد در تخلیه و یا عدم پس دادن ودیعه است. اگر مستاجر پس از مهلت اتمام تخلیه، خانه را تخلیه نکرد موظف است به ازای هر روز دیرکرد جریمه تعیین شده را پرداخت کند. اگر هم موجر پس از تخلیه خانه و پایان مهلت اجاره ودیعه دریافتی را پس نداد او هم موظف است به ازای هر روز دیرکرد جریمه تعیین شده را به مستاجر پرداخت کند.
3- یک نکته مهم! در اینگونه قراردادها توافق بر هر چیزی ارجحیت دارد. موجر و مستاجر معمولا ترجیح می دهند درباره تخلیه و زمان آن به توافق برسند و وارد بازی پیچیده دریافت جریمه نشوند. عرف بر این است که هر کدام از طرفین در صورت عدم توانایی تخلیه یا پرداخت ودیعه از دیگری مهلت معقولی بخواهند و این ماجرا معمولا با آرامش می تواند حل و فصل شود.
4- اگر موضوع با دعوا حل نشد اجرت المثل ایام تصرف چگونه محاسبه می شود؟ اجاره ماهیانه را تقسیم بر تعداد ماه و حدود 20 درصد به آن اضافه کنید. مبلغ حاصل شده، میزان جریمه روزانه است که باید هر کدام از طرف ها در صورت عدول از قرارداد پرداخت کند. بر فرض اگر مبلغا اجاره ماهیانه 300 هزار تومان است، باید روزانه 12 هزار تومان به عنوان جریمه پرداخت شود.

  • مشاور حقوقی
  • ۰
  • ۰


خیلی وقتها پیش میاد که در کارگاههای ساختمانی، پیمانکاران جزء قیمتهای بسیار مناسبی را پیشنهاد میکنند و همین قیمت مناسب باعث می شود که شما با خیال راحت در خصوص کار با آنها به توافق برسید اما وقتی هنگام تحویل کار و پرداخت حق الزحمه فرا میرسد، آنها مدعی مبالغ بیشتری هستند. مثلا در خصوص پیمانکاران گچ کاری (فرض کنید که به ازای هر متر مربع ۴۰۰۰ تومان قرارداد بسته اید) ممکن است آنها در هنگام پرداخت حق الزحمه شان ادعا کنند که مبلغ توافق شده در مورد مترمربع دیوار است و باید ستونها به طور جداگانه و با مبلغ بالاتری محاسبه گردد. این اتفاق به هیچ عنوان دور از ذهن نیست و راه مقابله با آن پیش بینی، بررسی و همچنین در نظر گرفتن جوانب کار در هنگام بستن قرارداد است.
در هنگام قرارداد و یا توافق با پیمانکاران گچ کاری سعی کنید تمام آیتم های کاری را در قرارداد قید کنید. در ادامه دوازده نمونه از این آیتمهای کاری را مطرح کرده ایم و در مورد هرکدام به اختصار توضیح داده ایم.
۱- شرایط اجرای گچ و خاک
قبل از مرحله سفیدکاری، باید بر روی دیوارهای آجری یا بلوکی، یک لایه گچ وخاک اجرا شود تا برای سفیدکاری یک بستر صاف و مناسب بوجود بیاید. پس هرچه دقت بیشتری در اجرای گچ و خاک به خرج دهید در زمان سفیدکاری راحت تر خواهید بود. برای سفیدکاری قسمتهای بتنی نیاز به زیر سازی با ملات گچ و خاک نیست. در هنگام تحویل گیری گچ و خاک باید توجه کنید که تمام کنج و نبشهای کار به صورت گونیا اجرا شده باشد.
۲- شرایط اجرای سفیدکاری دیوارها
برای سفیدکاری دیوارها اگر زیر سازی با گچ و خاک درست اجرا شده باشد کافیست تنها یک لایه نازک گچ روی گچ و خاک اجرا شود.
سعی کنید حتما سفیدکاری را به همان پیمانکاری که گچ و خاک را انجام داده بسپارید زیرا در غیر اینصورت پیمانکار مدعی خواهد شد که گچ و خاک نادرست اجرا شده و زحمت او را زیاد کرده است. که در این صورت یا مسئولیت کیفیت کار را از دوش خود برمیدارد و یا مبلغ بیشتری از شما طلب می کند.
در هنگام تحویل گرفتن سفیدکاری دیوارها روی آنها دست بکشید، دیوارها نباید موج داشته باشند از طرفی قسمت اتصال دیوارها به کف کاملا باید صاف و اصطلاحا شمشه ای باشد زیرا در غیر این صورت در هنگام نصب قرنیزها به مشکل بر می خورید.
۳- شرایط اجرای سفیدکاری سقف
سفیدکاری سقف به دلیل سختی کار بر روی تخته و بشکه و همچنین از این جهت که سقف ها با ملات گچ و خاک زیر سازی نمی شود، گران قیمت تر است.
۴- شرایط اجرای سفیدکاری ستون ها ( متر مربع )
در هنگام بستن قرارداد سعی کنید که ستونها را با دیوار یکی در نظر بگیرید اما ممکن است پیمانکار زیر بار این موضوع نرود به این دلیل که هر ستون اگر کنار دیوار باشد دو نبش دارد و اگر وسط باشد چهار نبش، و چون ایجاد نبشها نیاز به بستن و ریگلاژ کردن شمشه دارد، سختی اجرای ستون طبیعتا بیشتر از دیوار صاف است.
در هنگام تحویل گرفتن سفیدکاری ستونها دقت کنید که اولا نبش آنها کاملا گونیا باشد و ثانیا ستونها نچرخیده باشند.
۵- شرایط اجرای سفیدکاری آویز تیرهای بتنی
تیر های بتنی در یک ساختمان ابعاد مختلفی دارند و به همین جهت برای راحتی بیشتر در محاسبه حق الزحمه پیمانکار بهتر است که در قرارداد به ازای هر متر طول مبلغی را توافق کنید.
گونیا بودن کنج و نبش تیرهای بتنی را چک کنید و دقت کنید که کاملا صاف و در یک خط اجرا شده باشند.
۶- شرایط اجرای سفیدکاری سقف های کاذب
اگر سقف کاذب ساختمان شما با استفاده از رابیتس اجرا می شود هزینه گچ کاری به آن تعلق میگیرد که به دلیل سختی کار قیمت بیشتری از سقف معمولی دارد. سختی گچ کاری رابیتس به خاطر سطح مشبک آن است که برای پر کردن آن زمان بیشتری لازم است.
۷- شرایط اجرای سفیدکاری زیر کنسولها از طرف نما
برای اجرای کنسولها نیاز به داربست وجود دارد و به دلیل مشقت کار بر روی داربست پیمانکاران برای اجرای آنها مبلغ بیشتری طلب می کنند.
۸- شرایط و مبلغ اجرای سفیدکاری راه پله
مبلغ اجرای سفیدکاری دیوار و سقف راه پله معمولا تفاوتی با دیوار و سقف واحد ندارد.
۹- شرایط و مبلغ اجرای سفیدکاری بالای کاشیهای آشپزخانه
بالای کاشیهای آشپزخانه و سرویسها به دلیل اینکه مساحت کمی نسبت به میزان زحمت و سختی کار دارند معمولا با قیمت بالاتری از سایر دیوارها اجرا می شوند.
۱۰- شرایط اجرای ابزار ( متر طول )
برای پیمانکاران گچ کاری هیچ قسمتی از کار به اندازه اجرای ابزار سود ندارد به همین دلیل کاری که ابزار نداشته باشد را با قیمت بیشتری قرارداد می بندند. ( منظور از ابزار همان گچ بری سقفها و دیوارهاست)
۱۱- شرایط اجرای چفت اطرف درها و بالای کاشیها ( متر طول )
در همه ساختمانها اطراف چهارچوب درها و بالای کاشیها، اگر دیوارها تا سقف کاشی نشده باشند، چفت یا در اصطلاح کارگاهی تر جوب اجرا می شود. این چفتها که خود یک نوع ابزار هستند برای زیبایی و سهولت در نقاشی اجرا می شوند.
در هنگام تحویل گرفتن کار، دقت کنید که تمام چفتها دارای یک ضخامت باشند.
۱۲- شرایط اجرای لکه گیری هایی که در کار پیش میآید.
بعد از اجرای گچ و خاک و در هنگام لوله کشی های آب و برق، بعضی از لوله ها داخل دیوار قرار میگیرند و بدیهی است که باید گچ وخاک و حتی قسمتی از دیوار تراشیده شود. سعی کنید این کار را با دستگاه شیارزن انجام دهید تا کمترین تخریب را داشته باشید چون در غیر این صورت اگر تخریب دیوار و گچ و خاک روی آن از حد متعارف بیشتر شود پیمانکار ادعای کار اضافه و یا لکه گیری خواهد کرد.
توجه داشته باشید که هر چه بیشتر سعی کنید که در قرارداد برای آیتمهای مختلف قیمتهای مشترک در نظر بگیرید در هنگام محاسبه حق الزحمه راحت تر خواهید بود.
نکته خیلی مهم دیگر این است که موارد فوق باید همیشه در ذهن خودتان باشد و نباید در مورد آنها با پیمانکار صحبت کنید مثلا اگر او گفت به ازای هر متر مربع ۴۰۰۰ تومان، شما نپرسید که: برای دیوار؟ پس ستونها که اجرای سخت تری دارند چه؟ بلکه بلافاصله بنویسید: به ازای هر متر مربع ۴۰۰۰ تومان شامل دیوارها، ستونها، تیرهای بتنی. ممکن است او قبول نکند اما همین که احساس کند شما میدانید که باید در مورد ستونها مبلغ بیشتری بپردازید خوب نیست و او را متوقع تر میکند
  • مشاور حقوقی
  • ۰
  • ۰


مرجع رسیدگی به اختلافات حقوقی افراد به طور کلی مراجع دادگستری و از جمله دادگاه است. دادگاه همچنین مرجع حل و فصل اختلاف به خاطر قراردادهای منعقد شده بین افراد هم هست. از سوی دیگر، مراجعه به دادگاه امری هزینه‌بر است، چراکه فرایند آغاز و ارائه دادخواست تا منتهی شدن آن به صدور رأی قطعی سبب می‌شود که زیان‌دیده برای احقاق حق خودش هم هزینه و هم وقت صرف کند.
به بیان ساده‌تر، در صورت اثبات حق در دادگاه و اجرای آن، درصد قابل توجهی از حق اجرا شده، صرف اثبات و اجرای آن حق شده است. از این رو نظام‌های مختلف حقوقی از جمله نظام حقوقی ایران، نهاد داوری را برای حل و فصل برخی از اختلافات افراد پیش‌بینی کرده است. البته همه ‌دعاوی از جمله دعاوی کیفری و دعاوی مربوط به طلاق، قابلیت ارجاع به داوری ندارد.
اما نهاد داوری در نظام حقوقی ایران چندان کارآمد نیست و در برخی موارد هزینه‌های آن بیشتر از هزینه ارجاع دعوا به دادگاه تمام می‌شود. در مورد پیش‌بینی شرط داوری در قرارداد باید نکاتی را متذکر شد. در هنگام پیش‌بینی شرط داوری، حتماً داور، یعنی یک فرد خاص ‌و یا یک مرجع برای داوری مشخص می‌شود، مانند داوری کانون وکلای دادگستری ‌یا نهاد اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ‌‌یا ایران. از انتخاب افراد غیرحقوقی، از جمله واسطه‌هایی که طرفین معامله را به یکدیگر معرفی کرده‌اند، به شدت پرهیز کنید. زیرا تجربه نشان داده است انتخاب چنین افرادی در بعضی موارد نه تنها موجب حل و فصل اختلاف نمی‌شود، بلکه اختلاف و سوءتفاهم های کوچک را به مشکلات و درگیری‌های بزرگ تبدیل می کند.
در نهایت و نتیجه‌گیری این بحث، باید گفته شود، در نظام حقوقی ایران قوانین داوری به شکلی پیش‌بینی و وضع گردیده‌اند که مطلوبیت افراد را برای مراجع به نهاد داوری افزایش و انگیزه‌ای باشد که افراد به دادگاه مراجعه کنند. قوانین مربوط نیز مؤید این است که اگر هزینه‌های داوری بیش از هزینه‌های مراجعه به دادگستری نباشد کمتر نخواهد بود.
عدم انتخاب فرد معین اعم از حقیقی یا حقوقی، در هنگام بروز اختلاف می‌تواند فرایند انتخاب داور را بسیار طولانی کند. زیرا عدم توافق بر انتخاب داور هنگام بروز اختلاف، امری رایج است و پیش‌بینی قانون در چنین حالتی، در نهایت مراجعه به دادگاه برای انتخاب حداقل یک یا دو داور خواهد بود.
براساس قانون آیین دادرسی مدنی، داور اختیار صدور دستور موقت و تأمین خواسته را ندارد. اقدامات اولیه‌ای که برای حفظ حقوق افراد لازم است. به طور مثال در صورتی که موضوع قرارداد خرید و فروش یک ملک باشد و در ذیل آن شرط داوری گذاشته شده باشد، در صورتی که فروشنده قصد فروش مجدد ملک خود را به شخص دیگر و انتقال رسمی ‌ملک به وی را داشته باشد، در صورت عدم وجود شرط داوری در قرارداد، خریدار می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و درخواست صدور دستور موقت مبنی بر عدم نقل و انتقال ملک را از دادگاه تقاضا کند، اما چنین تقاضایی از داور اامکان پذیر نیست. داور نمی‌تواند چنین دستوری دهد و مرجعی از آن تبعیت نمی کند. از این رو برخی مزایا که در صورت مراجعه به دادگاه وجود دارد در داوری وجود ندارد.
نکته دیگری که باید متذکر شد، رأی داور قابل اعتراض در مراجع قضایی است. رأی داور در صورت اعتراض محکوم علیه در مرحله تجدیدنظر و توسط دادگاه‌های عمومی ‌قابل بررسی است که البته بررسی آن با بررسی ابتدایی دادگاه دارای تفاوت‌هایی می‌باشد‌ اما از لحاظ میزان مدت رسیدگی تفاوتی ندارد. اگر مدت رسیدگی به یک دعوا از ابتدا تا صدور رأی قطعی دو سال باشد، برای رسیدگی به اعتراض به رأی داور نیز باید انتظار چنین مدتی را داشت. به همین دلیل بسیاری از حقوقدان‌ها، ترجیح می‌دهند از ابتدا به مراجع قضایی مراجعه کنند. لازم به توضیح است، در صورتی که در قرارداد شرط داوری پیش‌بینی شده باشد، مراجع قضایی اختیار رسیدگی به اصل دعوا را ندارند و قرار عدم استماع صادر خواهند کرد.
در نهایت و نتیجه‌گیری این بحث، باید گفته شود، در نظام حقوقی ایران قوانین داوری به شکلی پیش‌بینی و وضع شده‌اند که مطلوبیت افراد را برای مراجعه به نهاد داوری افزایش دهد و انگیزه‌ای باشد که افراد به دادگاه مراجعه کنند. قوانین مربوط نیز مؤید این است که اگر هزینه‌های داوری بیش از هزینه‌های مراجعه به دادگستری نباشد کمتر نخواهد بود. فقط برای افرادی که با این وجود علاقه‌مند به پیش‌بینی شرط داوری در قرارداد هستند باید متذکر شد، حتی‌الامکان فرد یا افرادی که داوری باید توسط آنها صورت گیرد مشخص شوند و افراد دارای دانش حقوقی مانند وکلا‌ یا نهادهایی معتبر مانند مراجع داوری نهادهایی چون کانون وکلا‌ یا اتاق بازرگانی تعیین شده باشند. زیرا در این حالت به صورتی که فرد متخصصی اقدام به صدور رأی کند، احتمال تأیید آن در دادگاه در صورت اعتراض محکوم علیه افزایش پیدا می‌کند زیرا در صورت ابطال رأی داور در دادگاه، مجدداً همان داور باید به موضوع رسیدگی کند و این امر موجب صرف زمان بسیار می‌شود و می‌تواند چند بار تکرار شود و هزینه‌های گزافی را به طرفین تحمیل کند.

منبع: کسب و کار/p>

 

  • مشاور حقوقی
  • ۰
  • ۰


چگونه یک قرارداد مشارکت در ساخت تنظیم نماییم
قرارداد مشارکت در ساخت یکی از مهمترین قراردادهایی است که در دفاتر و آژانس های املاک و مستغلات توسط مشاورین محترم اتحادیه صنف مشاورین املاک تنظیم می شود و همچنین گاهی اوقات توسط سازنده و مالک بدون هر گونه اطلاع حقوقی از شرایط تنظیم آن.
امروزه با توجه به افزایش قیمت ملک سازندگان مثل گذشته اقدام به خرید زمین یا ملک کلنگی و ساختن ان و سپس فروش آن نمی کنند چون هزینه و تزریق پول با این حجم صرفه اقتصادی ندارد لذا سعی میکنند با مالکینی که قصد احداث و تجدید بنا دارند ارتباط بر قرار کرده و سپس در قالب قراردادی به نام مشارکت در ساخت با سرمایه گذاری و شراکت با مالک یا مالکین در طی مدت زمانی مشخص ساختمان را تحویل و سهم خود را بردارند اما قسمت مهم قضیه زمان تنظیم قرارداد است که متاسفانه توجهی به ان نمی شود.گاهی عمدی و گاهی سهوی.نمونه قراردادهای موجود در دست مشاورین املاک صرفا 30 درصد از ماهیت قرارداد مشارکت را پوشش می دهد و جهات کامل حقوقی و سایر موارد را در برندارد و زمان بروز اختلاف میان طرفین وقتی به مفاد قرارداد مراجعه می شود یا قرارداد ساکت است و راه حلی پیش بینی نکرده و یا مباحث کلی نوشته شده و رفع اختلاف نمی نماید و اینجاست که باید راه روهای دادگستری را چند سال بالا و پایین نمایند.
مشارکت در ساخت عقدی است که طی آن مالکانی که تبحر کافی در ساخت و ساز ندارند، با سازندگان مشهور قراردادی امضا می کنند تا ضمن کاهش ریسک سرمایه گذاری، درگیر پروژه‌های ساختمانی هم نشوند. در این میان اغلب مالکان به دلیل نا آگاهی از قوانین و شرایط چنین عقودی دچار ضرر شده و یا مجبور به تحمل سختیهای زیادی در حین کار می شوند. ما در این چگونه برخی نکات هشداری و عرفی این قرارداد را متذکر می شویم.
اما شیوه تنظیم یک قرارداد مشارکت چیست؟
بر خلاف تصور مشاورین املاک و خیلی از سازندگان نمی توان با یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت هر گونه توافقی را برای مشارکت در آن گنجانید چون هر قراردادی به قرارداد دیگر فرق کرده و خواسته ها متفاوت است.یک قرارداد مشارکت در ساخت دارای 4 بعد است. بعد حقوقی-بعد مالی-بعد فنی-بعد اخلاقی. که برای هرکدام باید مفادی را در قرارداد نوشت و پیش بینی های لازم را انجام داد.ضمن اینکه فردی که اقدام به تنظیم قرارداد مشارکت می نماید باید اشراف کامل به موضوعاتی از این دست داشته باشد و قبلا منافع و حقوق سازنده و مالک را بررسی کرده و جلسات متعددی را برگزار نماید و بعد از حصول نتیجه خواسته ها را در قالبی حقوقی و فنی تنظیم و به امضای آنها برساند.صرف پر کردن یک نمونه قرارداد مشارکت در یک یا دو صفحه قطعا دارای ایرادات و مجهولاتی است.قرارداد مشارکت اصولا در قالب یک دفترچه تهیه می شود چون مواد و مفاد آن متعدد است.لذا توصیه ما این است قبل از امضای هر قرارداد مشارکتی با یک وکیل و مشاور حقوقی خبره در این زمینه مشورت کنید.و سازنده و مالک هر دو طرف خطاب ما هستند فرقی نمی کند چون گاهی این سازند است که ضرر میکند و گاهی مالک.
برخی از مشکلات فعلی طرفین قرارداد مشارکت عبارتست از:
1- مسئولیت حقوقی و مالی خلاف و اضافه بنا با کیست؟
2- نحوه تقسیم واحدها و طبقات ساختمان
3- مسولیت نصب کپسول های آتش نشانی با سازنده است یا مالک؟
4- وظیفه دریافت پایان کار و گواهی عدم خلاف و شرکت در کمیسیون ماده 100 با کیست؟
5- اگر سازنده اضافه بنایی در قسمت اختصاصی مالک ایجاد کند مسئول پرداخت خسارت سازنده است یا مالک
6- و بسیاری از موارد دیگر که همگی ناشی از عدم تنظیم صحیح قراداد مشارکت است.چوت در ابتدای کار مالک تمام توجه خود ار مصروف تعداد طبقات خود و میزان پول بلاعوضی است که می گیرد و از مباحث حقوقی غافل می شود و سازندگان با تجربه و باهوش به این مسائل توجه دارند .
چگونگی تعیین قیمت در پروژه های مشارکتی ساختمان سازی
بنابرعرف بازار بطور معمول، سود مشارکت درساخت 60 به 40 است به این معنا که 60 درصد از سود ساختمان به مالک و 40 درصد به سازنده تعلق می یابد، اما در برخی موارد شرایط ویژه یک زمین می‌تواند این درصد‌ها را تغییر دهد، بطوریکه محله، بر زمین و متراژ آن تاثیر زیادی در تقسیم سود دارد و اگر زمینی این شرایط را نداشته باشد بیشترین سود به سازنده تعلق می‌گیرد
یکی دیگر از موارد موثر در تعیین قیمت، کاربرد مصالح مناسب در مناطق مختلف شهر است براین اساس سازنده‌ها در شمال تهران با یک نرخ و در مناطق متوسط و پائین تر با نرخ‌های متفاوتی ساختمان سازی می‌کنند که این موضوع بر قیمت نهایی ساختمان تاثیر گذار است.
نکات مهم برای شروع قرارداد مشارکت در ساخت
– قبل از اقدام به هر گونه قرار داد معامله ملکی حتما با وکیل مجرب مشاوره نمایید. لطفا این بند را در اولویت قرار دهید. آگاهی از مشکلاتی که افراد به آن مبتلا هستند باعث می شود در فعالیت خود آگاهانه قدم برداشته و قرار داد را به گونه ای تنظیم کنید که کمترین ضرر و زیان متوجه شما باشد. قبل از امضا قرارداد یک نسخه از آن را جهت بازبینی به وکیل ارائه دهید. فقط زمانی قراردادی را امضا نمایید که وکیل آن را تایید کرده باشد.
– میزان سهم خود را دقیقا با جزییات در قرار داد ذکر کنید. از امضای قرار دادهایی که از جزییات پرهیز می نمایند خودداری نمایید.
– در تعیین مهلت تحویل پروژه دقت فرمایید. از پذیرفتن قراردادهایی که زمان تحویل را منوط به برخی بندهای اضافی می دانند و شامل اما و اگر هستند پرهیز نمایید.
– سازنده را مسئول تمامی دعاوی حقوقی دانسته و هیچ گونه مسوولیت حقوقی به گردن نگیرید.
– حق داوری در دفاتر املاک را نپذیرید. این مورد به شما اجازه مطرح نمودن دعاوی حقوقی در مراجع قضایی را نمی دهد و شما مجبور به پذیرش حکم مدیرآژانسی هستید که قرارداد شما را منعقد نموده است. این گونه داوری ها کارشناسی نبوده و احتمال ضرر و زیان فراوان وجود دارد.
– برای هر بخش از پروژه مهلت زمانی تعریف شود تا سازنده موظف به اجرای وظیفه خود در طول دوره باشد. از امضای قراردادهایی که فقط زمان تحویل پروژه را تعیین می کند خودداری نمایید. سازنده موظف است تلاش کند در هر فاز از پروژه به تعهدات خود کامل عمل نماید.
– هرگز اجازه دریافت وام و تسهیلات مسکن با مدارک ساختمان به شریک سازنده ندهید.
– هرگز با بساز بفروش ها مشارکت ننمایید. این دسته از افراد کسانی هستند که از کمترین سطح تعهد در ساخت برخوردارند و حتی اگر کار را در مدت تعیین شده تحویل دهند ساختمان از کیفیت کافی برخوردار نیست. نحوه برخورد افراد و تعریف آنها از ساختمان سازی می تواند بهترین راهنمای شما برای شناخت بساز بفروش ها باشد.

  • مشاور حقوقی
  • ۰
  • ۰


هشت نکته مهم در تنظیم قراردادهای طراحی سایت

اگر قصد راه اندازی وب سایت را دارید و در این موضوع تجربه زیادی ندارید و یا حتی بسیار باتجربه هستید، توصیه میکنیم حتما تا آخر این مطلب را بخوانید. این نکات به شما کمک می‌کند تا در زمانی که دچار هیجان عقد قرارداد و رویای داشتن یک وب سایت هستید، مورد سوء استفاده شرکتهای طراحی سایت نگردید.

یک – حتما تمام توافقات خود را اعم از مالی و فنی و اجرائی مکتوب کنید.

اگر شما با یک شرکت طراحی سایت به توافق های شفاهی رسیده اید، آیا این توافقات شفاهی کافیست؟ خیر ، حتما مکتوب سازی قرارداد و تواtقات فی مابین باعث شفافیت ادامه کار شما خواهد بود مکرر دیده شده افراد به جهت شفاهی بودن توافقات با مشکل مواجه شده اند، شرکت طراح سایت پروژه را نیمه کاره رها کرده و یا انجام نخواهد داد !

دو – درج صحیح مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد از نکات مهم دیگر است.

قرارداد شما با شرکت طراحی سایت باید دارای تاریخ با مهر و امضا مدیر عامل یا صاحبان امضاء رسمی شرکت باشد.

سه - مشخصات فنی پروژه :

مشخصات فنی پروژه همانند نوع طراحی سایت ، نوع CMS (مانند طراحی سایت با وردپرس)، امکانات موجود در سایت که باید طراحی شود و… باید دقیقا بیان شود.

چهار- تعیین دقیق هزینه و بازه زمانی اجرائی کار : 

 هزینه هر قسمت و هزینه  نهایی طراحی سایت به تفکیک و شکل پرداخت و زمان آن بسیار مهم است و بیشتر اختلافات مربوط به این بخش است تعیین بازه زمانی که پروژه قابل انجام خواهد بود و تنظیم برنامه زمانی مراحل طراحی و تحویل سایت مهم است.

پنج- نحوه پرداخت :

در قرارداد طراحی وب سایت حتما نحوه پرداخت را قید نمایید. بهتر است برای نحوه پرداخت تاریخ مشخصی ذکر نکنید و پرداخت را مشروط به انجام پروژه تا مرحله خاصی نمایید. مثلا زمانی که پروژه 50% پیشرفت داشت شما 30% از مبلغ را پرداخت کنید.به این شیوه طراح تا آن مرحله را تحویل و یا انجام ندهد مستحق دریافت وجهی نیست. در بحث پیش پرداخت دقت کنید که بیش از 20درصد از قرارداد نباشد.

شش- ضمانت اجرای قرارداد:

به جهت اجرائی شدن و ایجاد الزامات در قرارداد حتما به ازای مبالغی که بابت پیش پرداخت شروع به کار به شرکت طراحی سایت میدهید از آنها چک و سفته دریافت کنید. در فرم قرارداد طراحی سایت قید کنید که این موارد بابت ضمانت می باشد. معمولا در 90% پروژه هایی که افراد و شرکتهای طراحی سایت انجام میدهند تاخیر در تحویل کار بوجود می آید. جهت پیشگیری از این مشکل در متن قرارداد طراحی سایت خود بیشتر به موضوع دیرکرد و خسارت های ناشی از دیرکرد تحویل پروژه اشاره کنید. بابت تاخیرات در تحویل و انجام کار برای هر مرحله متناسب با زمان تاخیر جریمه در نظر بگیرید.

هفت- خدمات و مزایا:

اگر شما با شرکت طراحی سایت به توافق رسیده اید که امکانات و مزایای خاصی را در اختیار شما قرار دهند همچون ارائه هاست و دامنه رایگان و پشتیبانی سایت و یا نصب و راه اندازی سایت و یا تهیه فایل آموزشی از سایت و طراحی لوگو و آموزش وردپرس و … را به طور دقیق و با ذکر مورد بیان نمائید.

هشت– پیش بینی آینده کار در زمان توقف و ایجاد اختلاف فی مابین:

مواردی که در صورت عدم رعایت از سوی دو طرف باعث فسخ قرارداد خواهد شد را بیان نمائید. شیوه های تسویه حساب و تعیین مقصر و خاتمه کار را حتما در قراردادهای خود داشته باشید. وجود داور در قراردادهای کوچک همچون طراحی وب به شما کمک می کند که در اختلافات زمان را زیاد از دست ندهید و در راه و نیمه راه محاکم غیر تخصصی عمر نگذرانید سعی کنید حتما داور شما متخصص و دارای تجربه در حوزه IT  باشد.

توصیه: در آخر لازم به توضیح است که بیشتر افراد در زمان شکایت از قشر طراح سایت و برنامه نویس سایت ، علت این اشتباه خود را اعتماد به این افراد ، مکتوب نکردن صحبت ها و ریزه کاری ها، مکتوب نکردن جزئیات و... می دانند. لذا موکدا توصیه میکنیم حتی کوچکترین موارد را نیز مکتوب کرده و سعی کنید با شرکت های معتبر و یا اشخاص با سابقه یا معتمد کار کنید حتما لازم نیست که شما شخص را ببینید می توانید مجازی توافق کنید اما حتما نوشته و سوابق توافقات خود را حفظ کنید و مرحله به مرحله در اجرای توافقات پیش روید تا اطمینان یابید که به نتیجه مطلوب خود می رسید. استفاده از نمونه های آماده و استاندارد قرارداد به شما کمک زیادی در مکتوب سازی و مدیریت آتیه قرارداد می نماید.

  • مشاور حقوقی
  • ۰
  • ۰


قرارداد مشارکت در ساخت و ساز
قرارداد مشارکت در ساخت و ساز یکی از انواع قراردادهایی است که در آن مالک زمین باشخصی دیگر (حقیقی یا حقوقی)، قرارداد منقعد منمایند تا در ازای ساختن پروژه ساختمانی در زمین مزبور، در آنچه ساخته می شود شریک گردد.در این حالت قیمت زمین محاسبه وبه عنوان آورده مالک آن محسوب می شود .سازنده نیز سرمایه هایی رابرای احداث بنامنظور مینماید که آورده آن محسوب است .جمع این آورده ها،مجموع سرمایه گذاری را تشکیل میدهد

ارکان قرارداد مشارکت در ساخت و ساز
1- طرفین قرارداد مشارکت در ساخت
الف – نام گذاری طرف اول قرارداد مشارکت در ساخت و ساز؛ طرف اول قرارداد مشارکت در ساخت و ساز،مالک یا صاحب امتیاز زمین می باشد که ممکن است شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد .
ب- نامگذاری طرف دوم قرارداد مشارکت در ساخت و ساز؛ طرف دوم ،سرمایه داری است که هزینه ساخت را در اختیار دارد که به این شخص سازنده نیز می گویند که نام مناسبی برای طرف دوم قرارداد نمی باشد . چون از طرفی طرف دوم،آورده ایی را با زمین مالک تجمیع و تشریک می کند؛ و از سوی دیگر در سازه هانیز شریک میگردد،عنوان( شریک) برای او مناسبتر است؛
عنوانی که در اکثریت قریب به اتفاق قراردادهای مشارکت در ساخت و ساز برای نام گذاری طرف دوم انتخاب شده است.
2- آورده و سهم الشرکه
دومین رکن قرارداد مشارکت در ساخت و ساز که آن را از سایر قراردادهای ساختمانی متمایز میکند،آورده و سهم الشرکه طرفین می باشد.
هر یک از طرفین قرارداد مشارکت در ساخت لازم است حصه ای را را به عنوان آورده به منظور انجام موضوع قراردادهای ساختمانی می آورند تا پس از اتمام ساخت و ساز بر اساس آن آورده ها از آنچه ساخته می شود سهم ببرند:
الف - آورده طرف اول قرارداد
عمده ترین آورده مالک ((زمین))است که به شکل زیر قابل محاسبه می باشد .
آورده مالک زمین = مساحت زمین x قیمت تعیین شده هر متر مربع زمین در زمان قرارداد
پس از برآورد ارزش زمین (عین و منفعت )،و همچنین ارزش کل سرمایه گذاری (مجموع ارزش زمین و ارزش هزینه های ساخت وساز )،نسبت این دو ارزش با یکدیگر ،سنجیده میشود و به عنوان قدر السهم یا سهم الشرکه ی آورنده ی زمین بشمار می رود :
قدرالسهم مالک زمین =آورده مالک زمین به مجموع سرمایه گذاری
ب – آورده ی طرف دوم قرارداد
آورده شریک = زیربنای کل X قیمت هر مترمربع زیربنا در زمان قرارداد
البته لازم و ضروری نیست که تمام سرمایه مالک هنگام عقد قرارداد نقدا موجود باشد .
برای تعیین قدر السهم شریک از سازه ها ،به همان ترتیب تعیین سهم الشرکه  مالک عمل می شود.
قدرالسهم شریک = آورده شریک به مجموع سرمایه گذاری

  • مشاور حقوقی