مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

  • ۰
  • ۰


هشت نکته مهم در تنظیم قراردادهای طراحی سایت

اگر قصد راه اندازی وب سایت را دارید و در این موضوع تجربه زیادی ندارید و یا حتی بسیار باتجربه هستید، توصیه میکنیم حتما تا آخر این مطلب را بخوانید. این نکات به شما کمک می‌کند تا در زمانی که دچار هیجان عقد قرارداد و رویای داشتن یک وب سایت هستید، مورد سوء استفاده شرکتهای طراحی سایت نگردید.

یک – حتما تمام توافقات خود را اعم از مالی و فنی و اجرائی مکتوب کنید.

اگر شما با یک شرکت طراحی سایت به توافق های شفاهی رسیده اید، آیا این توافقات شفاهی کافیست؟ خیر ، حتما مکتوب سازی قرارداد و تواtقات فی مابین باعث شفافیت ادامه کار شما خواهد بود مکرر دیده شده افراد به جهت شفاهی بودن توافقات با مشکل مواجه شده اند، شرکت طراح سایت پروژه را نیمه کاره رها کرده و یا انجام نخواهد داد !

دو – درج صحیح مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد از نکات مهم دیگر است.

قرارداد شما با شرکت طراحی سایت باید دارای تاریخ با مهر و امضا مدیر عامل یا صاحبان امضاء رسمی شرکت باشد.

سه - مشخصات فنی پروژه :

مشخصات فنی پروژه همانند نوع طراحی سایت ، نوع CMS (مانند طراحی سایت با وردپرس)، امکانات موجود در سایت که باید طراحی شود و… باید دقیقا بیان شود.

چهار- تعیین دقیق هزینه و بازه زمانی اجرائی کار : 

 هزینه هر قسمت و هزینه  نهایی طراحی سایت به تفکیک و شکل پرداخت و زمان آن بسیار مهم است و بیشتر اختلافات مربوط به این بخش است تعیین بازه زمانی که پروژه قابل انجام خواهد بود و تنظیم برنامه زمانی مراحل طراحی و تحویل سایت مهم است.

پنج- نحوه پرداخت :

در قرارداد طراحی وب سایت حتما نحوه پرداخت را قید نمایید. بهتر است برای نحوه پرداخت تاریخ مشخصی ذکر نکنید و پرداخت را مشروط به انجام پروژه تا مرحله خاصی نمایید. مثلا زمانی که پروژه 50% پیشرفت داشت شما 30% از مبلغ را پرداخت کنید.به این شیوه طراح تا آن مرحله را تحویل و یا انجام ندهد مستحق دریافت وجهی نیست. در بحث پیش پرداخت دقت کنید که بیش از 20درصد از قرارداد نباشد.

شش- ضمانت اجرای قرارداد:

به جهت اجرائی شدن و ایجاد الزامات در قرارداد حتما به ازای مبالغی که بابت پیش پرداخت شروع به کار به شرکت طراحی سایت میدهید از آنها چک و سفته دریافت کنید. در فرم قرارداد طراحی سایت قید کنید که این موارد بابت ضمانت می باشد. معمولا در 90% پروژه هایی که افراد و شرکتهای طراحی سایت انجام میدهند تاخیر در تحویل کار بوجود می آید. جهت پیشگیری از این مشکل در متن قرارداد طراحی سایت خود بیشتر به موضوع دیرکرد و خسارت های ناشی از دیرکرد تحویل پروژه اشاره کنید. بابت تاخیرات در تحویل و انجام کار برای هر مرحله متناسب با زمان تاخیر جریمه در نظر بگیرید.

هفت- خدمات و مزایا:

اگر شما با شرکت طراحی سایت به توافق رسیده اید که امکانات و مزایای خاصی را در اختیار شما قرار دهند همچون ارائه هاست و دامنه رایگان و پشتیبانی سایت و یا نصب و راه اندازی سایت و یا تهیه فایل آموزشی از سایت و طراحی لوگو و آموزش وردپرس و … را به طور دقیق و با ذکر مورد بیان نمائید.

هشت– پیش بینی آینده کار در زمان توقف و ایجاد اختلاف فی مابین:

مواردی که در صورت عدم رعایت از سوی دو طرف باعث فسخ قرارداد خواهد شد را بیان نمائید. شیوه های تسویه حساب و تعیین مقصر و خاتمه کار را حتما در قراردادهای خود داشته باشید. وجود داور در قراردادهای کوچک همچون طراحی وب به شما کمک می کند که در اختلافات زمان را زیاد از دست ندهید و در راه و نیمه راه محاکم غیر تخصصی عمر نگذرانید سعی کنید حتما داور شما متخصص و دارای تجربه در حوزه IT  باشد.

توصیه: در آخر لازم به توضیح است که بیشتر افراد در زمان شکایت از قشر طراح سایت و برنامه نویس سایت ، علت این اشتباه خود را اعتماد به این افراد ، مکتوب نکردن صحبت ها و ریزه کاری ها، مکتوب نکردن جزئیات و... می دانند. لذا موکدا توصیه میکنیم حتی کوچکترین موارد را نیز مکتوب کرده و سعی کنید با شرکت های معتبر و یا اشخاص با سابقه یا معتمد کار کنید حتما لازم نیست که شما شخص را ببینید می توانید مجازی توافق کنید اما حتما نوشته و سوابق توافقات خود را حفظ کنید و مرحله به مرحله در اجرای توافقات پیش روید تا اطمینان یابید که به نتیجه مطلوب خود می رسید. استفاده از نمونه های آماده و استاندارد قرارداد به شما کمک زیادی در مکتوب سازی و مدیریت آتیه قرارداد می نماید.

  • ۹۴/۰۲/۰۶
  • مشاور حقوقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی