مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

مشاوره حقوقی و تنظیم قرارداد

  • ۰
  • ۰


خیلی وقتها پیش میاد که در کارگاههای ساختمانی، پیمانکاران جزء قیمتهای بسیار مناسبی را پیشنهاد میکنند و همین قیمت مناسب باعث می شود که شما با خیال راحت در خصوص کار با آنها به توافق برسید اما وقتی هنگام تحویل کار و پرداخت حق الزحمه فرا میرسد، آنها مدعی مبالغ بیشتری هستند. مثلا در خصوص پیمانکاران گچ کاری (فرض کنید که به ازای هر متر مربع ۴۰۰۰ تومان قرارداد بسته اید) ممکن است آنها در هنگام پرداخت حق الزحمه شان ادعا کنند که مبلغ توافق شده در مورد مترمربع دیوار است و باید ستونها به طور جداگانه و با مبلغ بالاتری محاسبه گردد. این اتفاق به هیچ عنوان دور از ذهن نیست و راه مقابله با آن پیش بینی، بررسی و همچنین در نظر گرفتن جوانب کار در هنگام بستن قرارداد است.
در هنگام قرارداد و یا توافق با پیمانکاران گچ کاری سعی کنید تمام آیتم های کاری را در قرارداد قید کنید. در ادامه دوازده نمونه از این آیتمهای کاری را مطرح کرده ایم و در مورد هرکدام به اختصار توضیح داده ایم.
۱- شرایط اجرای گچ و خاک
قبل از مرحله سفیدکاری، باید بر روی دیوارهای آجری یا بلوکی، یک لایه گچ وخاک اجرا شود تا برای سفیدکاری یک بستر صاف و مناسب بوجود بیاید. پس هرچه دقت بیشتری در اجرای گچ و خاک به خرج دهید در زمان سفیدکاری راحت تر خواهید بود. برای سفیدکاری قسمتهای بتنی نیاز به زیر سازی با ملات گچ و خاک نیست. در هنگام تحویل گیری گچ و خاک باید توجه کنید که تمام کنج و نبشهای کار به صورت گونیا اجرا شده باشد.
۲- شرایط اجرای سفیدکاری دیوارها
برای سفیدکاری دیوارها اگر زیر سازی با گچ و خاک درست اجرا شده باشد کافیست تنها یک لایه نازک گچ روی گچ و خاک اجرا شود.
سعی کنید حتما سفیدکاری را به همان پیمانکاری که گچ و خاک را انجام داده بسپارید زیرا در غیر اینصورت پیمانکار مدعی خواهد شد که گچ و خاک نادرست اجرا شده و زحمت او را زیاد کرده است. که در این صورت یا مسئولیت کیفیت کار را از دوش خود برمیدارد و یا مبلغ بیشتری از شما طلب می کند.
در هنگام تحویل گرفتن سفیدکاری دیوارها روی آنها دست بکشید، دیوارها نباید موج داشته باشند از طرفی قسمت اتصال دیوارها به کف کاملا باید صاف و اصطلاحا شمشه ای باشد زیرا در غیر این صورت در هنگام نصب قرنیزها به مشکل بر می خورید.
۳- شرایط اجرای سفیدکاری سقف
سفیدکاری سقف به دلیل سختی کار بر روی تخته و بشکه و همچنین از این جهت که سقف ها با ملات گچ و خاک زیر سازی نمی شود، گران قیمت تر است.
۴- شرایط اجرای سفیدکاری ستون ها ( متر مربع )
در هنگام بستن قرارداد سعی کنید که ستونها را با دیوار یکی در نظر بگیرید اما ممکن است پیمانکار زیر بار این موضوع نرود به این دلیل که هر ستون اگر کنار دیوار باشد دو نبش دارد و اگر وسط باشد چهار نبش، و چون ایجاد نبشها نیاز به بستن و ریگلاژ کردن شمشه دارد، سختی اجرای ستون طبیعتا بیشتر از دیوار صاف است.
در هنگام تحویل گرفتن سفیدکاری ستونها دقت کنید که اولا نبش آنها کاملا گونیا باشد و ثانیا ستونها نچرخیده باشند.
۵- شرایط اجرای سفیدکاری آویز تیرهای بتنی
تیر های بتنی در یک ساختمان ابعاد مختلفی دارند و به همین جهت برای راحتی بیشتر در محاسبه حق الزحمه پیمانکار بهتر است که در قرارداد به ازای هر متر طول مبلغی را توافق کنید.
گونیا بودن کنج و نبش تیرهای بتنی را چک کنید و دقت کنید که کاملا صاف و در یک خط اجرا شده باشند.
۶- شرایط اجرای سفیدکاری سقف های کاذب
اگر سقف کاذب ساختمان شما با استفاده از رابیتس اجرا می شود هزینه گچ کاری به آن تعلق میگیرد که به دلیل سختی کار قیمت بیشتری از سقف معمولی دارد. سختی گچ کاری رابیتس به خاطر سطح مشبک آن است که برای پر کردن آن زمان بیشتری لازم است.
۷- شرایط اجرای سفیدکاری زیر کنسولها از طرف نما
برای اجرای کنسولها نیاز به داربست وجود دارد و به دلیل مشقت کار بر روی داربست پیمانکاران برای اجرای آنها مبلغ بیشتری طلب می کنند.
۸- شرایط و مبلغ اجرای سفیدکاری راه پله
مبلغ اجرای سفیدکاری دیوار و سقف راه پله معمولا تفاوتی با دیوار و سقف واحد ندارد.
۹- شرایط و مبلغ اجرای سفیدکاری بالای کاشیهای آشپزخانه
بالای کاشیهای آشپزخانه و سرویسها به دلیل اینکه مساحت کمی نسبت به میزان زحمت و سختی کار دارند معمولا با قیمت بالاتری از سایر دیوارها اجرا می شوند.
۱۰- شرایط اجرای ابزار ( متر طول )
برای پیمانکاران گچ کاری هیچ قسمتی از کار به اندازه اجرای ابزار سود ندارد به همین دلیل کاری که ابزار نداشته باشد را با قیمت بیشتری قرارداد می بندند. ( منظور از ابزار همان گچ بری سقفها و دیوارهاست)
۱۱- شرایط اجرای چفت اطرف درها و بالای کاشیها ( متر طول )
در همه ساختمانها اطراف چهارچوب درها و بالای کاشیها، اگر دیوارها تا سقف کاشی نشده باشند، چفت یا در اصطلاح کارگاهی تر جوب اجرا می شود. این چفتها که خود یک نوع ابزار هستند برای زیبایی و سهولت در نقاشی اجرا می شوند.
در هنگام تحویل گرفتن کار، دقت کنید که تمام چفتها دارای یک ضخامت باشند.
۱۲- شرایط اجرای لکه گیری هایی که در کار پیش میآید.
بعد از اجرای گچ و خاک و در هنگام لوله کشی های آب و برق، بعضی از لوله ها داخل دیوار قرار میگیرند و بدیهی است که باید گچ وخاک و حتی قسمتی از دیوار تراشیده شود. سعی کنید این کار را با دستگاه شیارزن انجام دهید تا کمترین تخریب را داشته باشید چون در غیر این صورت اگر تخریب دیوار و گچ و خاک روی آن از حد متعارف بیشتر شود پیمانکار ادعای کار اضافه و یا لکه گیری خواهد کرد.
توجه داشته باشید که هر چه بیشتر سعی کنید که در قرارداد برای آیتمهای مختلف قیمتهای مشترک در نظر بگیرید در هنگام محاسبه حق الزحمه راحت تر خواهید بود.
نکته خیلی مهم دیگر این است که موارد فوق باید همیشه در ذهن خودتان باشد و نباید در مورد آنها با پیمانکار صحبت کنید مثلا اگر او گفت به ازای هر متر مربع ۴۰۰۰ تومان، شما نپرسید که: برای دیوار؟ پس ستونها که اجرای سخت تری دارند چه؟ بلکه بلافاصله بنویسید: به ازای هر متر مربع ۴۰۰۰ تومان شامل دیوارها، ستونها، تیرهای بتنی. ممکن است او قبول نکند اما همین که احساس کند شما میدانید که باید در مورد ستونها مبلغ بیشتری بپردازید خوب نیست و او را متوقع تر میکند
  • ۹۴/۰۲/۱۲
  • مشاور حقوقی

نظرات (۶)

ممنون از لطفتون
خیلی مفید بود
خیلی از کار ساختمون از لحاظ کتبی سر در میاری!!! "!!!!!!
بسیار خوب و کامل بود به لحاظ صحبت با پیمانکار
عالی بود
سلام
بسیار عالی
تمام پیش بینی ها رو کردین

خیلی خوب بود مخصوصا نکات مهم که ریز کار هستن.تشکر 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی